برچسب ( ليبل )

بررسي انواع برچسبهاي موجود در بازار

برچسب ( ليبل )

ليبل يا برچسب تكه اي از كاغذ، پليمر، پارچه و يا فلز است كه جهت بسته بندي كالا و شناسايي محصول، برچسب نام، تبليغاتي، هشدارها، گارانتي، امنيتي، و موارد ارتباطي ديگر كاربرد دارد. انواع ديگري از برچسب ها نيز وجود دارند كه با نام برچسب هاي ديجيتال شناخته مي شوند مانند تگ هاي RFID.

برچسب ويد مي توانند در حالت هاي جداگانه، رول و به صورت ورق عرضه (Sheet) شوند.
از معمول ترين كاربردهاي ليبل، شناسايي محصولي از محصولي مشابه ديگري است كه از اين كار از طرق گوناگوني چون متن، عدد و يا انواع باركد ها با چاپ روي ليبل صورت مي پذيرد.
ممكن است محصولي كه ليبل بر آن نصب مي شود داراي مشخصات و شرايط خاصي باشد، مانند وجود گرما و روغن در موتور اتومبيل كه باعث مي شود ماندگاري و چسبانندگي ليبل مورد توجه قرار داشته باشد و يا محصول در معرض شرايط آب و هوايي خارج از فضاي مجموعه (outdoor) قرار گيرد كه در اين صورت نيز كيفيت و نوع ليبل استفاده شده بايد مطابق با اين شرايط انتخاب و نصب گردد.

انواع ليبل ها و موارد مصرف

ليبل كاغذي (Paper Label)
ليبل پي وي سي (Pvc Label)
ليبل متال Metal
ليبل شيشه ايي (Trans Parent Label)
ليبل اموال (Asset Label)
ليبل سكوريتي (Security Label)
ليبل پشت متال
ليبل حرارتي (Thermal Label)
تگ ليبل (RFID؛RF)
ليبل تايوك (Tywac Label)
رول پارچه اي (Fabric Roll)

ليبل كاغذي

ليبلهاي كاغذي انواع مختلفي دارند از قبيل (گلاسه، نيمه گلاسه، مات) و از نظر رنگ هم تنوع بسيار دارند(آبي، بنفش، قرمز و….) در حقيقت ليبل هاي كاغذي را ميتوان به هر رنگي در آورد. اين برچسبها از نظر مارك هم متنوع هستند (فنلاند، جك و فاسون آلمان، رول كاور ايتاليا و….) و از نظر خاصيت چسبندگي به صورت پرچسب و معمولي ميباشند.
ويژگي هاي فني:
چسبندگي مقاوم در برابر حرارت چاپگر هاي روميزي
چسبندگي مناسب بروي شيشه ، كاغذ ، فلز ، پلاستيك و …
داراي خصوصيات نوشتاري مناسب
ريبون پيشنهادي وكس؛ وكس رزين
عمده مصارف اين نوع ليبلها در صنايع نساجي ، پوشاك ، لوازم التحرير ، بسته بندي مواد غذايي و خوشكبار ،كتابخانه ،آرايشي و بهداشتي ،لوازم خانگي ، الكترونيك و …مي باشد.

ليبل PVC

ليبل هاي پي وي سي يا صدفي حالت پلاستيكي داشته و تا ۸۰ درجه سانتيگراد حرارت را تحمل مي كنند و داراي مقاومت از نظر كشيدگي ميباشند. اين ليبل با انعطاف پذيري مطلوب و چسبندگي مقاوم بروي انواع كالا ها به راحتي الصاق ميشود و در مقابل عوامل محيطي از قبيل باد و باران و گرماي آفتاب مقاوم است.

ويژگي هاي فني:

داراي مقاومت بالاي كشش و پارگي
قدرت فوق العاده جذب ريبون حرارتي
پذيرش مركب هاي حلال و uv خوب
چسبندگي مناسب روي سطوح مختلف
مقاومت در برابر آب ،روغن ،بنزين ، حرارت و انواع حلال
ريبون پيشنهادي : رزين| وكس رزين |رزين

موارد مصرف اين نوع ليبل در بخشهاي پتروشمي ، صنايع شيميايي ، رنگسازي ،انتقال خون ، مواد شوينده ، پوشاك ، بسته بندي مواد غذايي و خوشكبار ،كتابخانه ،آرايشي و بهداشتي ،لوازم خانگي ، الكترونيك كاربرد داشته و داراي انواع مات و براق ميباشد.

ليبل متال

برچسب متال به عنوان شناسنامه كالا معروف و معمولاً تا پايان عمر محصول روي محصول باقي مي ماند .اينگونه برچسبها از نوعي آلياژ فلز ساخته شده است و مقاوت زيادي از نظر كشيدگي دارند و در دماي بين منهاي ۴۰ درجه سانتيگراد و مثبت ۲۲۰ درجه سانتيگراد تمام خواص خود از جمله چسبندگي را حفظ مي كنند. همچنين ضد خش بوده و در صورتيكه براي چاپ از ريبون خاص خود استفاده شود كيفيت چاپ روي آن عالي خود شد و در مقابل حرارت و شوينده هاي قوي مقاوم ميباشند.

ويژگي هاي فني:

چسبندگي مناسب روي شيشه ، كاغذ ، فلز ،پلاستيك
امكان چاپ تصاوير ، نوشته با وضوح بالا توسط ريبون هاي حرارتي
ضد آب و قابل شستشو
ريبون پيشنهادي : ريبون رزين

بيشترين مصرف اين ليبلها در بخش لوازم خانگي ، الكترونيك ، لوله و پروفيل ، موبايل ، كامپيوتر و لوازم جانبي ، لوازم آرايشي ، لوازم صوتي و تصويري و … مي باشد.

ليبل شفاف

برچسب ترانسپارنت ، برچسب شيشه اي و يا ليبل شفاف اينگونه برچسبها بيشترين مصرف را در بخش خودرو دارند و همانگونه كه از نام آن مشخص است شفاف و بي رنگ بوده و پس از چاپ روي آن از هر دو طرف قابل رويت است.

ويژگي هاي فني:

چاپ برچسب آن بدون رنگ و شيشه اي مي باشد
قابليت خواندن از دو طرف دارد
چاپ برچسب داراي مقاومت بالا در مقابل كشش است

موارد مصرف برچسب شفاف؛ الصاق بر روي شيشه هاي خودرو و ماشين آلات ، فروشگاه ها و يا ساير شيشه هايي است كه در مواقع ديگر استفاده مي شود

ليبل اموال

اين ليبل جهت چاپ مشخصات و باركد اموال سازمان ها بر روي ليبل هاصورت ميگيرد و براي شناسايي و استفاده در اموال گرداني در سازمانها و شركتهاي بزرگ و كوچك مناسب مي باشد.
چاپ اينگونه ليبل ها به صورت تك رنگ با باركد و يا به صورت چند رنگ در هر ابعاد و اندازه ايي قابل انجام ميباشد
ويژگي هاي فني
نرم و انعطاف پذير جهت چسبيدن روي سطوح ناصاف
چسبيدن روي سطوح روغني
خرد شوندگي هنگام جدا شدن
چسبندگي بالا
چسبندگي بالا

عنوان ليبل اموال در تمام كارخانجات و ادارات مورد استفاده قرار مي گيرند


ليبل سكوريتي (امنيتي)

اين گونه برچسبها در بحثهاي امنيتي و گارانتي محصولات استفاده مي شوند و معروف به ليبل خردشونده ( ليبل گچي ) ، ليبل لايه شونده ، ليبل هاي ويد اثرگذار و بدون اثر ، بوده و بعد از چسباندن به محصول به هيچ طريقي قابل كندن نيستند و در صورت سعي به كندن اين نوع ليبل خرد مي شوند كه بيشتر براي گارانتي محصولات الكترونيكي استفاده ميشوند
ويژگي هاي فني
خرد شدن ليبل امنيتي هنگام جدا شدن از سطح
مقاوم در مقابل انواع حلال و عوامل محيطي

به دليل كاربرد امنيتي و گارنتي، اين نوع ليبل ها بيشتر در بحث پلمپ يا ضمانت قطعات كامپوتري و الكترونيكي حساس استفاده و در پلمپ نامه هاي خيلي محرمانه نيز مورد استفاده قرار ميگيرند.
برچسب ويد نيز در بحث گارانتي استفاده دارد از نظر كشيدگي مقاومت بالا و حرارتي تا ۸۰ درجه سانتيگراد را تحمل ميكنند و در دو نوع شطرنجي و نقره اي ميباشد.
شطرنجي: اين نوع VOID هنگامي كه به محصول چسبانده ميشود، زمان جدا شدن، ليبل به صورت شطرنجي جدا شده و قسمتي از ليبل روي محصول باقي ميماند و برچسب غير قابل استفاده ي مجدد ميگردد.
نقره اي: اين نوع برچسبها وقتي به محصول چسبانده ميشوند، زمان جدا شدن، كلمه VOID بصورت انگليسي روي محصول باقي ميماند و ليبل غير قابل استفاده مجدد ميگردد.

ليبل پشت متال

برچسب پشت متال نوع خاصي از ليبل است كه به علت پرچسبي بسيار زياد در موارد خاصي كاربرد دارد و مورد استفاده قرار ميگيرد.

ويژگي هاي فني


داراي مقاومت بالاي كشش و پارگي
چسبندگي بسيار زياد روي سطوح مختلف روغني

ليبل حرارتي

اين نوع ليبل در برابر حرارت چاپگر ها بسيار حساس بوده و مخصوص چاپگرهاي حرارتي ( بدون ريبون ) ميباشد. اين برچسب در سه نوع حرارتي ريمو، حرارتي واتر پروف ،حرارتي معمولي موجود ميباشد.

حرارتي

نوع معمولي ليبل حرارتي براي چاپ متن، باركد، عدد و ….

حرارتي ريمو
ليبل ريمو در بحث آزمايشگاهي كاربرد دارد و در دونوع كم چسب (زيره زرد ) و پرچسب (زيره آبي) عرضه ميشود.

حرارتي واتر پروف
از آنجايي كه ليبل هاي حرارتي عموماً در مقابل رطوبت و آب آسيب پذير هستند اين نوع ليبل حرارتي از مقاومت نسبتاً بالاتري در برابر شرايط آب و هوايي مختلف دارد.

ليبل هاي حرارتي در مواردي مانند :آزمايشگاه ،ترازوهاي فروشگاهي ،شناسايي بار مسافران، مواد غذايي با تاريخ انقضائ محدود مورد استفاده قرار ميگيرند.

تگ ليبل (RF) :

اينگونه برچسب ها داراي مدار مغناطيسي بوده و در فروشگاه و انبارها براي جلوگيري از سرقت و بيرون بردن غير مجاز كالا استفاده مي كنند، البته اين امر منوط به نصب سيستم هاي دزدگير جلوي درب خروجي انبار يا فروشكاه مي باشد.

تگ ليبل (RFID)
در تگ آر اف آي دي، تگها وسيله شناسايي متصل شده به كالا، شئ يا فردي هستند كه ما مي‌خواهيم آنرا رد يابي كنيم. اين كار بوسيله آنتن كه هم اطلاعات را از تگ ها مي خواند و هم در برخي موارد به وسيله امواج راديويي روي تگ ها مي نويسد انجام مي پذيرد همچنين اسكنر آر اف آي دي با اتصال آنتن ها به يكديگر باعث ميشود آنتن ها امواج راديويي منتشر كنند و تگها به آن پاسخ دهند.
امروزه موارد مصرف تگ هاي RFID در حال توسعه است و در مواردي مثل مديريت انبار، مديريت اموال،مديريت پاركينگ، جواهر فروشي، دامداري ها،و …. پركاربرد هستند.

ليبل تايوك
اينگونه ليبل ها بيشتر در صنايع خودرو سازي استفاده ميشود. و از الياف پارچه به صورت فشرده ساخته شده است. يكي از استفادههاي مهم آن بر روي درخت سيم بوده كه دو سر آن را به هم چسبانده و به هيچ وجه از هم جدا نمي شود.

ليبل پارچه اي

اين گونه رولها در بخش پوشاك مصرف ميشوند و بدون چسب ميباشند
 
منبع:
 

http://shabrangasia.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/ArticleID/160/%D9%84%DB%8C%D8%A8%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%B3%D8%A8

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.