تعريف هولوگرام

بررسي انواع برچسبهاي موجود در بازار

تعريف هولوگرام

هولوگرام

هولوگرام  از دو بخش Holo به معناي تمام يك شي و Gram به مفهوم نگاشتن تشكيل شده كه ميتوان معادل پارسي بعد نگار يا تمام نگار را براي آن در نظر گرفت.

هولوگرام همان برچسب هاي امنيتي و فوق امنيتي، يك نشانه تصويري سه بعدي است كه با تكنولوژي ليزر به صورت برچسب توليد مي‌شود و داراي جلوه‌هاي بصري منحصر به فرد از نام يا آرم گرافيكي در لايه‌هاي مختلف مي باشد..

براي ايجاد يك هولوگرام، نور ليزر به دو قسمت تقسيم مي شود: پرتو شيئي و پرتو مرجع. پرتو شيئي به شيء مورد نظر برخورد كرده و ديگري صفحه فيلمي كه هولوگرام بر روي آن تشكيل مي شود را روشن مي نمايد. وقتي پرتو شيئي پس از بازتاب از روي شيء با پرتو مرجع بر روي صفحه فيلم برخورد مي نمايد، يك الگوي تداخلي شبيه برخورد امواج حوضچه رخ ميدهد. اين الگوي تداخلي ميكروسكوپي از مناطق روشن و تاريك تشكيل شده است كه وقتي مجدداً به طور مناسبي نوردهي شوند، تصويري سه بعدي از شيء را در موقعيت اصلي آن “بازسازي” خواهد نمود. بدين ترتيب يك هولوگرام برجسته با انتقال الگوي تداخل بر روي يك فيلم، به وجود مي آيد.

بطور خلاصه هولوگرام عبارت است از يك ساختار تقريبا مسطح تشكيل شده از اجزاء حدود يك مايكرون يا كوچكتر ، كه بر اثر نوردهي مناسب طي فرآيندي پيچيده و بسيار دقيق اپتيكي بصورت يك عكس سه بعدي ايجاد ميگردد  و در واقع نور منعكس شده از آن همان انعكاس از يك شي واقعي است . به عبارت ديگر هولوگرام يك فيلم يا پليت عكاسي است كه با نور ليزر نوردهي شده و تحت پردازش قرار گرفته است . به گونه اي كه وقتي به طرز مناسبي روشن شود يك تصوير سه بعدي قدمت عكاسي به بيش از يك قرن و نيم مي رسد در حالي كه تمام نگاري به شكلي كه ما آنرا ميشناسيم، در حدود چهار دهه عمر دارد و عمر اولين تمام نگار كوچكي كه ساخته شد در حدود 60 سال است.

 

منبع:

http://www.p-sh.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.